Analiza rynku metodą „domową”

Pierwszym popełnianym błędem jest próba upodobnienia własnej oferty do istniejących już firm. Natomiast drugim, karygodnym posunięciem jest brak tożsamości przedsiębiorstwa, określenia cech jego produktów i odbiorców. W podjęciu odpowiednich decyzji pomóc może analiza rynku.

Analiza rynku – pierwsze kroki

Wybraź sobie rynek jako popularną grę Tetris, a poszczególne firmy jako spadające klocki. Jednakowe firmy “lądują” dokładnie w to samo miejsce i pietrząc się jeden na drugim przestają mieścić się na planszy doprowadzając tym samym do końca gry. Analiza rynku pozwoli Ci umieścić własny klocek (czytaj: firmę) w położeniu, gdzie podobnych Tobie jest jak najmniej, lub – co byłoby sytuacją idealną – nie ma ich w ogóle.

Jak tego dokonać? Do określenia najważniejszych kryteriów potrzebujesz jedynie internetu. Wystarczy, że wynajdziesz firmy bezpośrednio z Tobą konkurujące (np. firmy lokalne, lub jeśli Twoim “celem” jest cały kraj, wybierz czołowe przedsiębiorstwa w branży), po czym do wcześniej przygotowanej tabeli spiszesz swoje spostrzeżenia. Tabela powinna zawierać kluczowe kwestie, takie jak: indywidualna cecha oferty, poziom cenowy, klienci, obiegowa opinia (marka), sposoby promowania się itd. Gdy spiszesz informacje na temat każdej z firm konkurencyjnych – przeanalizuj je. Nie powinno być dla Ciebie wielkim zaskoczeniem jeśli większość pozycji będzie się powtarzać. To tylko lepiej dla Ciebie – masz szansę na szybkie wynalezienie miejsca dla swojego klocka (firmy).

Wstrzel się w rynek

Stwórz unikalną firmę – dopisz do tabeli swoje przedsiębiorstwo i stwórz cechy, których konkurencja nie posiada. W każdej możliwej dziedzinie znajdź dla siebie coś, czego nikt inny nie oferuje, lub chociaż zaoferuj lepsze. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku – nie sprzedawaj dziurawych butów tylko dlatego, że nikt do tej pory tego nie robił. Gdy wykreujesz cechy i wcielisz je w życie Twoja firma uzyska coś na kształt świadomości rynkowej. Znając słabości swojej konkurencji lepiej wykorzystasz własne zalety, mądrzej skonstruujesz ofertę, a nawet ulepszysz produkt lub usługę. Konkurencja niech walczy o klienta metną ofertą i powtarzającymi się zaletami typu “wysoka jakość i niska cena”, Ty stworzysz coś więcej i nie będziesz “kisić się” w ciasnym słoju rynkowym.

To oczywiście jedynie analiza rynku przeprowadzona sposobem “domowym”. Wykonana dokładnie sprawi, że uzyskasz przewagę nad konkurencją, która w większości odpuszcza sobie takie zabiegi. Nic też nie kosztuje, a informacje zdobyte tą drogą niejednokrotnie okazywały się prawdziwą wyrzutnią do sukcesu dla wielu firm.

Marcin Kalisz

podobne wpisy

(fem)ciekawostki biznes dom i ogród polecane

WNĘTRZA EN VOGUE 

Kiedy spotykają się ludzie tworzący marki z najwyższej półki, powstają rzeczy doskonałe w każdym calu. Piękne, wyrafinowane, funkcjonalne. Najlepszym przykładem jest nowa siedziba redakcji VOGUE POLSKA, autorstwa architektki Marii Murawsky, zrealizowana z udziałem firmy ZAJC. Ta prawdziwa perła designu zachwyca klasą i bezpretensjonalnością. 

Czytaj...
biznes

Tradycyjna reklama w nowoczesnej formie

Skuteczność tradycyjnych reklam, które można najczęściej spotkać w formie bilbordów pozostawia wiele do życzenia, gdyż coraz mniej osób zwraca uwagę na tego typu rozwiązania. Zamiast tego lepiej jest postawić na oryginalne flagi lub windery, które z pewnością przyciągną uwagę potencjalnych klientów.

Czytaj...
biznes

Dystrybutor wody – na co zwracać uwagę podczas zakupu?

Zakup dobrego dystrybutora wody to bardzo praktyczne rozwiązanie nie tylko dla dużych czy mniejszych firm. Woda z dystrybutora sprawdza się również w gospodarstwie domowym, a zwłaszcza podczas letnich upałów. Sprawdź, na co zwracać uwagę kupując dystrybutor do wody!

Czytaj...