Czy trzydniowa dieta oczyszczająca ma sens? Poznaj zdrową dietę oczyszczającą na wiosnę!

0

Modne hasła „detox”, „zatrucie”, „zatrzymanie wody w organizmie” czy „zakwaszenie” rok w rok zachęcają nas do stosowania przeróżnych, cudownych diet oraz specyfików. Szczególnie mocno interesujemy się krótkotrwałymi dietami oczyszczającymi – zazwyczaj jedno-, dwu czy trzydniowymi. Zwolennicy kuszą wspaniałymi efektami zdrowotnymi, przeciwnicy przekonują, że to zwykły chwyt marketingowy. Jak jest naprawdę?

Zatrucie organizmu, zatrzymanie wody i zakwaszenie – czy to realne?

Oczywiście, że tak, ale jeśli nie przebywasz aktualnie na oddziale nefrologicznym, oddziale intensywnej terapii czy na toksykologii, jest to raczej mało prawdopodobne. Co więcej, jeśli jesteś osobą samodzielnie poruszającą się, funkcjonującą na co dzień zawodowo i bezproblemowo wykonującą podstawowe czynności życiowe – jest to wręcz niemożliwe. Ktoś kto miał nieprzyjemność zobaczyć pacjentów przykładowo na OIT-cie, ten będzie miał świadomość, jak wygląda człowiek, którego narządy przestają pracować prawidłowo – wtedy faktycznie można mówić o występowaniu wyżej wymienionych sytuacji. Warto mieć też na uwadze, że „zatrucie” to tak naprawdę definicja zatrucia konkretną toksyną, a nie jakiś ogół, który producenci wszelakich suplementów wykorzystują w promocji swoich wyrobów. Można zatruć się ołowiem, rtęcią, można zatruć się bakterią w niewłaściwie przechowywanej czy przygotowywanej potrawie. Ale nie można powiedzieć, że „stale jesteśmy czymś zatruci” i koniecznie musimy zastosować dietę oczyszczającą.

ZAPAMIĘTAJ!

U normalnie funkcjonującego, niehospitalizowanego człowieka, nie istnieje coś takiego jak przewlekłe zatrucie organizmu bez wskazania konkretnego związku, który do tego zatrucia miałby doprowadzić.

Jakie metody oczyszczania można spotkać najczęściej

Hasło „oczyszczanie organizmu” stało się na tyle popularne, że z jego profitów chcą korzystać już nie tylko producenci suplementów, ale i właściciele hoteli (oferujący turnusy oczyszczające), samozwańczy uzdrowiciele, blogerzy, a i czasem – niestety – wykwalifikowani pracownicy służby medycznej. Wśród najczęściej wymienianych metod „oczyszczania” można wymienić m.in.:

  • jednodniowy detoks – rzekomo miałby na chwilę pomóc nam nieco się odprężyć czy odciążyć po np. obfitym weekendzie. Ze wszystkich metod „oczyszczania” jest chyba najmniej kontrowersyjną i najmniej szkodliwą. Co najwyżej rzucimy się kolejnego dnia na podwójne śniadanie.
  • trzydniowa dieta odchudzająca – zazwyczaj proponowana na weekend i nie bez przyczyny! Kiedy nie musimy rano wstawać do pracy i funkcjonować umysłowo/ fizycznie, znacznie łatwiej przyjdzie się nam zmierzyć z osłabieniem czy bólem głowy. Zwolennicy podają oczywiście, że przyspiesza przemianę materii, pozwala na utratę 2 kilogramów oraz poprawia nastrój, ale w rzeczywistości – efekt ten albo nie następuje albo jest krótkotrwały. Trzydniowa dieta oczyszczająca to przede wszystkim nie dieta, a głodówka, a w czasach gdy znamy już tak dobrze zasady prawidłowego żywienia, jest wręcz brakiem rozsądku z naszej strony.
  • dieta sokowa – dieta owocowo-warzywna – pół biedy jeśli zamierzamy zastosować ją w sezonie, gdy świeżych owoców i warzyw mamy pod dostatkiem. W innym wypadku, więcej „zanieczyścimy” organizm ilością zbędnych dodatków potrzebnych podczas uprawy tych roślin poza sezonem, niż cokolwiek dobrego do niego wniesiemy. Zwykle trwa 7 lub 14 dni i opiera się o same warzywa i owoce. Nie trudno odgadnąć jak mocno po pewnym czasie brakuje nam produktów białkowych oraz tłuszczowych.
  • dieta koktajlowa – z punktu widzenia dietetyka, dieta koktajlowa (odpowiednio przygotowana) będzie chyba najlepszym wyborem ze wszystkich wymienionych. Dlaczego? Bo do koktajlu można wrzucić w zasadzie wszystko, nie tracąc przy tym żadnych niezbędnych składników pokarmowych. Przykład: na śniadanie zmiksuj kefir z płatkami owsianymi, awokado, mrożonymi truskawkami i garścią jarmużu. Gotowy koktajl posyp pestkami. Podobny, ale większy szejk wybierz na obiad, nieco mniejszy na kolację. Postaraj się aby wszystkie posiłki dostarczyły Ci minimum niezbędnych kalorii i uwaga– nie jest to 800, 1000 czy nawet 1200 kcal. Przeciętna kobieta potrzebuje minimum 1500-1600 kcal, mężczyzna – 1800-2000 kcal. I to na redukcji! Uwaga– nadal uważamy, że rozsądniejsze będzie zastosowanie zdrowych zasad żywienia – na stałe!

ZAPAMIĘTAJ!

Każda drastyczna dieta odchudzająca to krótkoterminowy efekt. Utracone w trzy czy siedem dni kilogramy to nie tłuszcz i raczej nie ma co liczyć na to, że tak już pozostanie. Dziś wiemy, że zdrowa dieta to dieta racjonalna, odpowiednio zbilansowana – dostarczająca wszystkich niezbędnych organizmowi składników pokarmowych. Nie istnieje również żaden produkt, który w 100% byłby „czysty”, „niezanieczyszczony”, który nadawałby się do „odtrucia” organizmu.

Jaką zdrową dietę odchudzającą zastosować na wiosnę?

Od wielu już lat, prym wśród najlepszych diet świata, wiedzie dieta śródziemnomorska oraz jej modyfikacja – dieta DASH. Po raz pierwszy usłyszeliśmy o niej w latach 50. XX wieku. Jej charakterystyki dokonał amerykański epidemiolog Ancel Keys, który opisał zwyczaje żywieniowe wybranych populacji regionu basenu Morza Śródziemnomorskiego. Jego zdaniem, to właśnie za sprawą tej diety, mieszkańców charakteryzowało dobre zdrowie oraz świetny wygląd.

Na bazie zaleceń tej diety, formułuje się wskazówki dla ludności z całego świata. W zasadzie, jej założenia nie nazywa się dietą, a modelem żywieniowym, który pozwala na profilaktykę wielu współcześnie występujących chorób. A gdyby tak wdrożyć ją  na stałe tej wiosny?

Zdrowa dieta odchudzająca – całoroczna dieta śródziemnomorska

Podstawą tej diety są warzywa, w tym przede wszystkim rośliny strączkowe – soczewica, ciecierzyca, fasola, soja itp. Ważne miejsce zajmują również warzywa zielone oraz świeże zioła, a także produkty zbożowe z pełnego ziarna. W umiarkowanych ilościach poleca się sięganie po ryby i orzechy. Klasyczna dieta śródziemnomorska dopuszcza również umiarkowane spożycie czerwonego wina. Dania przygotowane na bazie wymienionych produktów, będą lekkie, sycące, a przede wszystkim odżywcze. Jeśli dodatkowo zadbamy o regularne ich spożywanie, jak również większą ilość ruchu – to prawdopodobnie, bez większego trudu, szybko skorzystamy z dobroci płynących z tej formy żywienia. Dodatkowo, można również wspomóc się sprawdzonymi preparatami, które możemy nabyć w aptece stacjonarnej lub online, jak np.: https://www.doz.pl/apteka/k37-Odchudzanie_i_oczyszczanie.

UWAGA!
Dieta śródziemnomorska to nie dieta odchudzająca, dlatego ryzyko wystąpienia niedoborów pokarmowych jest w zasadzie zerowe. Warto jednak pamiętać, że nie wszyscy cechujemy się dobrym zdrowiem, a pewne założenia należy zmodyfikować jeśli występuje u nas jakaś konkretna jednostka chorobowa np. cukrzyca czy opieka pooperacyjna. Dlatego ZAWSZE, wszelkie zmiany należy skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym, a dietę wprowadzić pod okiem specjalisty dietetyka. 

Grafika: pixabay.com

Artykuł sponsorowany.

Podobne Artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here