Kalkulator BMI – czym jest i dlaczego warto brać go pod uwagę przy diecie?

0

Body Mass Index, czyli popularne BMI służy do szybkiego i bardzo wygodnego obliczenia własnego wskaźnika masy ciała. Stosowane jest tak przez osoby prywatne jak i przez profesjonalnych dietetyków. Z tą tylko różnicą, ze ta druga grupa zazwyczaj bierze pod uwagę również inne dane pozwalające na prawidłową ocenę wagi. 

Skąd wywodzi się kalkulator BMI?

Jeśli do tej pory ktoś myślał, że jest to nowy wynalazek to jest w dużym błędzie. Kalkulator BMI wcześniej był określany wskaźnikiem Queteleta. Jak można się domyślić, nazwa nie jest przypadkowa. Pochodzi bowiem od nazwiska twórcy kalkulatora BMI, którym był belg Adolphe Quetelet. Odkrył on iż waga człowieka rośnie proporcjonalnie do kwadratu wzrostu. Jego badania wykorzystał kolejny uczony w latach 70-tych. Amerykanin Ancel Keys w trakcie prowadzenia badań na kilkuset ochotnikach zauważył, że jedynie metoda belga jest w stanie skutecznie określić zależną między zwiększaniem się masy ciała a wzrostem. Wówczas też przemianowano nazwę wskaźnik Queteleta na kalkulator BMI.

Jak działa kalkulator BMI?

Narzędzie do przeprowadzenia obliczeń można znaleźć na większości portali poświęconych zdrowiu, treningom, czy też dietom. Dzięki temu możliwość sprawdzenia czy posiadana waga jest odpowiednia zyskuje się w każdym miejscu, czy to w domu na kanapie, czy też w restauracji przy kawie. Wystarczy, że zna się swoją aktualną wagę, a także wzrost (tu podawany w centymetrach). Te dwie wartości należy wprowadzić w przeznaczone do tego pola. Następnie otrzymany wynik trzeba sprawdzić w przygotowanej tabeli. Tu mogą nastąpić rozbieżności, ponieważ nie wszyscy biorą pod uwagę tyle samo kategorii. W pierwszej okrojonej wersji dostępne będą wskaźniki pokazujące na niedowagę, wagę prawidłową, nadwagę oraz otyłość. Druga, z której lepiej jest korzystać wskazuje na wygłodzenie, wychudzenie, niedowagę, wagę prawidłową, nadwagę, otyłość I stopnia, otyłość II stopnia oraz otyłość III stopnia. Wygląda to tak:

-poniżej 16 → wygłodzenie
-od 16 do 16,99 → wychudzenie
-od 17 do 18,49 → niedowaga
-od 18,5 do 24,99 → waga prawidłowa
-od 25 do 29,99 → nadwaga
-od 30 do 34,99 → otyłość I stopnia
-od 35 do 39,99 → otyłość II stopnia
-od 40 i więcej → otyłość III stopnia 

Kalkulator BMI, a dieta

Na temat samego kalkulatora BMI można poczytać jeszcze w tym miejscu https://www.eatzone.pl/pl-PL/CaloriesCalculator/BMI. Należy pamiętać, że nie dla każdego jego wynik będzie słuszny. Zafałszowane wyniki wyjdą w przypadku kobiet w ciąży, dzieci i młodzieży, a także sportowców. Jednak w pozostałych przypadkach można spokojnie z niego korzystać, a wynik wykorzystywać w tworzeniu menu swojej diety. Dzięki niemu łatwiej będzie ustawić kaloryczność posiłków, by osiągnąć zamierzony cel. Mimo wszystko samemu może być ciężko to zrobić. Właśnie dlatego powstają firmy cateringowe zajmujące się np. dietami pudełkowymi. Wówczas to one wykonują całą pracę za swojego klienta. Jemu pozostaje jedynie skonsumowanie przygotowanych dań. 

Podobne Artykuły

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here