Kalendarz Adwentowy z ziołami, czyli jak usprawnić trawienie przed Świętami.

0

Przed nami Adwent – czas refleksji, czuwania, ale też dobry moment zatroszczenia się o swoje dobre samopoczucie. To czas, w którym mamy szansę na oczyszczenie i usprawnienie trawienia, a wszystko po to, aby Święta Bożego Narodzenia spędzić w stanie lekkości i dobrym nastroju.

Aby tak się stało, warto zwrócić się w stronę naszych odwiecznych ziołowych sprzymierzeńców. Symbolicznie, tyle ile dni przewiduje kalendarz adwentowy, tyle przykładów ziół, które mają wspaniałe właściwości regulujące, oczyszczające i ogrzewające układ pokarmowy.

Lista naszych trawiennych dobrodziei:

  1. kurkuma – stosowana regularnie wspomaga pracę wątroby i trawienie tłuszczów;
  2. imbir – rozgrzewa i wspiera pracę żołądka, niweluje mdłości;
  3. cynamon – przyspiesza przemianę materii, działa przeciwzapalnie;
  4. goździki – zapobiegają wzdęciom, przyśpieszają trawienie;
  5. pieprz czarny – zwiększa absorpcję składników odżywczych z pokarmu, poprawia apetyt;
  6. gałka muszkatołowa – znosi wzdęcia i gazy, zwiększa wchłanianie składników odżywczych;
  7. ziele angielskie – działa rozkurczowo, likwiduje ból żołądka i zaparcia;
  8. pieprz Cayenne – wzmaga produkcję soków trawiennych, przyczynia się do redukcji wagi;
  9. czosnek – działa odkażająco, reguluje wypróżnienia;
  10. nać pietruszki – poprawia apetyt, przyspiesza trawienie;
  11. ziele lebiodki pospolitej (oregano) – żółciopędne, działa rozkurczowo;
  12. rozmaryn – ułatwia trawienie tłuszczów, wspiera wątrobę;
  13. liść mięty pieprzowej – działa rozkurczowo na jelita, wzmaga apetyt;
  14. kwiat rumianku – działa rozkurczowo, przeciwzapalnie, wypity przed posiłkiem poprawia apetyt, wypity po posiłku eliminuje wzdęcia i gazy;
  15. lawenda – rozkurcza, rozgrzewa, uspokaja, dlatego jest cenna dla osób, które mają problemy trawienne na tle nerwowym;
  16. liść szałwii – łagodzi skurcze jelitowe, eliminuje wzdęcia i gazy;
  17. liść karczocha – żółciopędny, wspiera pracę wątroby, wspomaga proces naturalnej detoksykacji organizmu;
  18. korzeń łopianu większego – odtruwa organizm, reguluje pracę jelit, wspomaga pracę wątroby i trzustki;
  19. korzeń mniszka lekarskiego – usprawnia pracę wątroby, pomaga w trawieniu tłuszczów, zawiera inulinę, która wspomaga zdrową florę jelit;
  20. babka płesznik – cenne źródło błonnika, reguluje wypróżnienia (eliminuje zaparcia lub biegunkę);
  21. majeranek – pobudza wydzielanie soków żołądka, trzustki i jelit, działa lekko przeciwbólowo i rozkurczowo;
  22. nasiona kopru włoskiego – pobudzają apetyt, regulują wypróżniania;
  23. nasiona kminku – działają żółciopędnie i rozkurczowo, wzmagają produkcję śliny i eliminują przykry zapach z ust;
  24. nasiona kozieradki – działają odżywczo, wzmacniająco, usprawniają wchłanianie substancji odżywczych z pokarmu;

Jak łatwo zauważyć większość ziół z listy wykorzystujemy na co dzień jako przyprawy do wszelkich potraw. Teraz, znając ich dobroczynny wpływ na zdrowie, możemy je stosować bardziej świadomie, poprawiając nie tylko smak dania, ale też jego strawność.

Inne zioła z kolei służą jako typowo lecznicze. Każde z nich można stosować pojedynczo lub w odpowiednio skomponowanych mieszankach, co z pewnością przełoży się na ich efektywniejsze działanie.

Piernikowy smak zdrowia

Niektóre z tych ziół (od 2 do 7) są głównym składnikiem przyprawy piernikowej. Te korzenne zioła posiadają nie tylko wspaniałe właściwości wspomagające nasze trawienie, ale ze względu na ich „deserowy” smak są idealne dla osób, które chcą zrezygnować ze słodzenia napojów. Wystarczy zioła zmielić, wymieszać i, w ilości do pół łyżeczki na szklankę wrzątku, zaparzać z ulubioną herbatą lub kawą.

Uwaga na gotowe, paczkowane przyprawy! Często ich głównym składnikiem jest… cukier.

Słodkie Święta dzięki gorzkim ziołom

Godne szczególnej uwagi są zioła gorzkie, takie jak liść karczocha, korzeń łopianu większego czy korzeń mniszka lekarskiego. Stymulują one nasz układ trawienny i przyczyniają się do oczyszczania oraz neutralizowania wszelkich toksyn. Dzięki nim spowolnione i osłabione trawienie podejmie lepszą pracę. Jeśli decydujemy się na samodzielne robienie naparów i odwarów z tych poszczególnych ziół lub ich mieszanek, należy pamiętać, że nie powinno się ich niczym słodzić. I znowu, z pomocą przychodzą aromatyczne przyprawy korzenne.

Innym, łatwiejszym choć bardziej skutecznym sposobem przyjmowania tych ziół są ich wyciągi alkoholowe (np. nalewki) oraz w formie sproszkowanej. W tym przypadku zawsze zwracajmy uwagę na ich jakość, niezależnie czy są kupowane luzem czy jako produkt gotowy (kapsułki).

Dodatkowo

Uzupełnieniem terapii ziołowej może być odpowiednia podaż błonnika. Jego dobrym źródłem są płatki owsiane, wspomniana wcześniej babka płesznik i jabłka (ze względu na dużą zawartość pektyn). Ponadto ruch na świeżym powietrzu i nawadnianie organizmu (30 ml na kilogram masy ciała) z pewnością będą jeszcze bardziej wspierać nasze funkcje trawienne.

TUTAJ ZNAJDZIESZ: LOCLO – błonnik pokarmowy 344g.

Pamiętajmy też, że skuteczność ziół wynika z ich długotrwałego i systematycznego stosowania, dlatego już dzisiaj warto świadomie podjąć decyzję i zadbać o swój komfort trawienny, który z pewnością przełoży się na spokojne przeżywanie Świąt Bożego Narodzenia.

Autorka: Dorota Bartnik – Życie Usłane Ziołami

Masz pytania do specjalisty? Napisz do nas na ekobiety@kreatywka.pl

Chcesz kupić LOCLO błonnik ze zniżką? Sprawdź tutaj

Źródła:

  • Rosalee de la Foret „Alchemia ziół i przypraw”, Białystok: Vital 2018r., wyd. I, s. 303-305, 347
  • http://www.rozanski.ch/fitoterapia2.htm

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here