Nie daj się wystraszyć! Tak, ty też możesz konkurować z kolosami!

 

Oj we…
Bardzo błędne uogólnienie! 

 

To raczej marzenie ściętej głowy tych wielkich kolosów (i ich doradców marketingowych). Jeśli jesteś właścicielem małej firmy, nie daj się na to nabrać!

 

Małe firmy często konkurują z dużymi. I to z ogromnym powodzeniem. Bo niczym w walce Dawida z Goliatem, to co jest przewagą wielkiej firmy jest także jej piętą achillesową i można to wykorzystać (głównie właśnie tę ich wielkość).

 

Kiedyś wykorzystał tę piętę Bill Gates, który całkowicie wykosił z konkurencji wielką IBM, która była zbyt zapatrzona w tę swoją wielkość by zauważyć swoją arogancje i ignorancje odnośnie wzrastającego zainteresowania komputerami wśród zwykłych śmiertelników.

 

Jedna z moich ulubionych historii to Pizza City w Terre Haute, w pobliżu uniwersytetu stanu Indiana. Kiedy kolos Pizza Hut wkroczył do Terra Haute, ich kampania marketingowa zaczęła się od umieszczenia masy ogłoszeń w prasie czytanej przez studentów. Ta kosztowna kampania obiecywała darmową pizze każdemu kto im przyniesie 30 kuponów zniżkowych do istniejącej już konkurencji. Intencją kolosa było oczywiście wyczyszczenie rynku z tych konkurencyjnych kuponów…

 

Niestety ten przewrotny pomysł się zemścił ogromnie na Pizza Hut. Niemal następnego dnia, broniąca się przed brutalną konkurencją niewielka Pizza City zakupiła całą stronę w jednym ze studenckich czasopism o nakładzie 10,000 egzemplarzy. Pizza City umieściła na tej stronie 30 kuponów do swojego skromnego shopu oferujac w każdym z nich dolara zniżki.

 

Od razu zaczął się tam istny cyrk, bo oznaczało to, że każdy egzemplarz z tego 10-tysiecznego nakładu czasopisma (które było rozprowadzane za darmo w licznych punktach miast), mógł być natychmiast zamieniony w Pizza Hut na wielką pizzę wartości 10 dolarów. Jak sobie łatwo wyobrazić, studenci szybko zauważyli nadarzającą się im okazję. No i o wiele więcej osób zjawiło się w Pizza Hut niż się spodziewano. Była tam ogromna kolejka po te darmową pizzę przez cały dzień, do wieczora….

 

Następnego dnia kolos skapitulował i wycofał swą ofertę darmowej pizzy za 30 kuponów. Mieszkańcy do dzisiaj się podśmiechują z Pizza Hut a mała firma jak była tak jest, w dalszym ciągu cieszy się największą popularnością w terra Haute.

 

Wielkie firmy dostają na amerykańskim rynku w tyłek od małych na porządku dziennym – i to we wszystkich dziedzinach. W ostatnich latach Amazon.com wystartowała jako niepozorna księgarnia w sieci i szybko odebrała miliony dolarów, łącznie z przewodnictwem w branży, wielkiej i znanej firmie Barnes and Nobles.

 

Polskie firmy bez wątpienia także potrafią to zrobić na polskim rynku. Nie trzeba żadnego cudu, tylko trochę innej mentalności w sprawach marketingu no i zasłużonej lojalności wśród klientów. Trzeba o tym pamiętać przygotowując się do wejścia do Unii Europejskiej….

 

 

Wanda Loskot 

Wanda Łoskot jest cenionym w USA doradcą do spraw rozwoju biznesu. Odwiedź jej polską witrynę SukcesTwojejFirmy  gdzie znajdziesz wiele podobnych artykułów i nawet bezpłatny Kurs Planowania! 
 

Warunki bezpłatnych przedruków
Możesz wykorzystać ten artykuł bezpłatnie na własnej stronie internetowej, albo w czasopiśmie poza internetem – pod warunkiem, że nie będziesz niczego zmieniać bez porozumienia się ze mną. Pod tytułem musi ukazać się moje nazwisko – a na dole artykułu musi być umieszczona następująca informacja (w internecie, muszą być także linki do moich stron):

 

podobne wpisy

(fem)akademia

Numerologia 6 – mocne i słabe strony osób z taką wibracją

Cyfra 6 jest symbolem człowieka, dla którego ważne jest szczęście najbliższych. Niestety często dobro bliskich przedkłada on ponad swoje własne. Jest znakomitym słuchaczem, który każdemu chętnie służy radą. Czym jeszcze wyróżnia się numerologiczna 6?

Czytaj...
(fem)akademia

Gwiazdy inwestują w rozwój dzieci

Osoby znane ze świata mediów i show biznesu chętnie inwestują w rozwój swoich dzieci. W szczególności, kiedy ich pociechy przygotowują się do najważniejszych dla nich egzaminów, takich jak sprawdzian ośmioklasisty czy matura. Dobra szkoła to jedno, ale równie ważne jest wsparcie dziecka odpowiednimi korepetycjami. 

Czytaj...
(fem)akademia

Gwiazdy dla dzieci jeździły na hulajnogach

W październiku odbył się charytatywny pokaz mody pod hasłem Barwy Jesieni, który ma zapewnić najbardziej potrzebującym maluchom ciepłą odzież na nadchodzące miesiące. Tego dnia gwiazdy licznie przybyły do Grodziska Mazowieckiego, by wesprzeć akcję charytatywną. Jednym ze sponsorów pokazu była marka Motus producent hulajnóg elektrycznych. 

Czytaj...