Kobiecość nie lubi diety

 

Odchudza się aż 75% Polek

 

Niewiele pań zdaje sobie sprawę, że drastyczna dieta spowodować może zanik menstruacji. Niska kaloryczność potraw i brak niezbędnych składników odżywczych to dla układu nerwowego sygnał, by wstrzymać funkcje rozrodcze. Tę fizjologiczną reakcję odziedziczyliśmy po przodkach: brak pożywienia oznacza, że przyszła matka nie utrzyma przy życiu potomstwa. Do zaburzeń prowadzić może już dieta tysiąca kalorii dziennie. Kluczowe znaczenie ma deficyt witaminy B12, cynku, żelaza i kwasu foliowego – składników, których brak jest w menu wegetarianina.

 

 

Już przy utracie 10 proc. Wagi ciała zanika tkanka tłuszczowa niezbędna dla procesu wytwarzania żeńskich hormonów płciowych. Zakłócona zostaje praca podwzgórza sterującego cyklem miesiączkowym. Towarzyszy temu niedoczynność tarczycy, brak energii. W przypadku anoreksji, gdy zaburzenia cyklu trwają ponad rok, dojść może do trwałej utraty płodności.

 

 

Czy podejrzewa pan u mnie aż tak drastyczne zmiany?

 

Poprosiłem panią Paulinę, by stanęła na wadze. Przy wzroście 175 cm ważyła tylko 53 kg.

 

Dam pani skierowanie na badanie krwi i poziomu hormonów tarczycy. Zdecydowanie proszę urozmaicić posiłki. Zalecana ilość kalorii dla kobiet w pani wieku to 2200-2300 kcal dziennie. Ponieważ gwałtowne przejście na pełnowartościową dietę mogłoby wywołać zaburzenia jelitowe, na początku proszę zjadać ok. 1500 kcal, ograniczać tłuszcz i laktozę. Radziłbym zacząć od semiwegetarianizmu, czyli spożywania warzyw i owoców z niewielkim dodatkiem ryb, drobiu i jaj. A po dwóch tygodniach wprowadzić więcej białka i tłuszczu. Codziennie zażywać tabletkę preparatu witaminowo-mineralnego.

 

Czy wtedy cykl powróci?

 

Najprawdopodobniej tak. Zdarza się jednak, że mimo odzyskania prawidłowej masy ciała miesiączek nadal nie ma. Wtedy włączyć należy terapię estragenowo-progesteronową. Na szczęście, w przypadku mej pacjentki nie okazało się to konieczne. Cykl wrócił po trzech miesiącach, gdy utyła 3,5 kg.

 

Cykl może się zatrzymać:

 

– W ciąży
– Gdy kobieta wchodzi w okres klimakterium
– Podczas wyjazdu na urlop, przy zmianie strefy klimatycznej
– Pod wpływem stresu i przemęczenia
– Po przerwaniu antykoncepcji hormonalnej
– Podczas zażywania leków antydepresyjnych i obniżających ciśnienie tętnicze

 -Przy niedoczynności tarczycy
– Przy nadmiarze prolaktyny 

 

 

Dr Maciej Kunica – ginekolog
Źródło: Życie na gorąco – 31 grudnia 2004

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Najpopularniejsze telefony w 2021

0 Comments

No Comment.

podobne wpisy

(fem)zdrowie

Sesja zimowa – to nie musi być trudne!

    Kiedy dni są krótkie, przyroda dawno już zapadła w sen zimowy, a pogoda zachęca do skulenia się pod kocem z kubkiem herbaty, trudno jest skupić się na nauce. Co w takich okolicznościach możemy zrobić, aby wspierać koncentrację i z energią podejmować codzienne wyzwania? Istnieją sposoby, które zmotywują studentów do wielkich czynów!

    Czytaj...
    (fem)zdrowie

    Jak zabrać się za realizację postanowień noworocznych związanych z odchudzaniem?

      Często nie zdajemy sobie sprawy, że problem nie polega na tym, że nie potrafimy dotrzymać postanowień noworocznych. Wyznaczając cele, upewnij się, że rzeczywiście są konkretne, osiągalne, mierzalne, osadzone w czasie i realistyczne. W przeciwnym razie narażasz się na spadek motywacji i bolesną porażkę. Sprawdź, jak wdrożyć i utrzymać postanowienia związane z odchudzaniem!

      Czytaj...
      (fem)zdrowie

      JAK PRAWIDŁOWO MYĆ RĘCE?

        Badania wskazują, że ponad 90 proc. Polaków myje ręce źle: za rzadko, niedokładnie, za krótko (przeważnie około 5 sekund), bez użycia właściwych środków higienicznych. Tymczasem wystarczy 30 sekund i odrobina skrupulatności, żeby pozbyć się z dłoni bakterii i drobnoustrojów. Tak, to nie mit! 30 sekund może wpłynąć na Twoje zdrowie! Warto wyrobić sobie ten nawyk […]

        Czytaj...