Odwodnienie organizmu – jak mu zapobiegać?

Odwodnienie organizmu to stan, który może nieść nieprzyjemne konsekwencje, dlatego każdego dnia należy dbać o odpowiednią podaż płynów. Szczególnie istotne jest to w przypadku małych dzieci, kobiet w ciąży i mam karmiących, bo w tych właśnie grupach ryzyko odwodnienia należy do najwyższych. Jakie zatem objawy powinny nas zaniepokoić i co robić, by nie doprowadzić do niedoborów wody w organizmie? Odpowiedzi na te pytania udziela Sylwia Turczyńska – dietetyk personalny, ekspert marki Mama i ja.

Organizm dorosłej osoby w około 65 % składa się z wody. U małych dzieci wynosi 75% masy ciała, u noworodków natomiast aż 85%. Liczby te jeszcze bardziej przemawiają do wyobraźni, gdy przełoży się je na poszczególne narządy i partie naszego ciała. Woda to najważniejszy składnik mózgu i mięśni, stanowiący aż ¾ ich objętości, niemal w 85% tworzy krew i prawie w ¼ wypełnia ludzkie kości. Nic więc dziwnego, że jej niedobór w organizmie może niekorzystnie wpłynąć na nasze samopoczucie, mówi Sylwia Turczyńska, dietetyk personalny i ekspert marki Mama i ja.

Skutki odwodnienia bywają nieprzyjemne dla każdego człowieka, bez względu na jego płeć, wiek czy kondycję fizyczną. Najbardziej odczuwalne są jednak dla małych dzieci, w tym noworodków i niemowląt, a także kobiet w ciąży i mam karmiących. W każdym z tych przypadków zapotrzebowanie na wodę jest bowiem większe niż u innych grup, co wynika ze specyficznego funkcjonowania organizmu w tym okresie życia.

Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien wypijać dziennie około 2-2,5 litra wody dziennie, ponieważ taka ilość jest w stanie zrekompensować ubytki spowodowane naturalnymi procesami zachodzącymi w organizmie. Tymczasem niemowlęta w przeliczeniu na każdy kilogram ciała potrzebują aż cztery razy więcej wody niż przeciętny dorosły. Jeżeli dodać do tego np. upały, podczas których ciało traci więcej płynów niż zazwyczaj, to zapotrzebowanie wzrasta. Organizm mam karmiących, duże ilości wody i energii zużywa do produkcji pokarmu. U kobiet spodziewających się dziecka częstym problemem są natomiast wymioty, podwyższona temperatura i większa potliwość, co również wiąże się ze wzmożoną utratą wody i koniecznością jej późniejszego uzupełnienia, wyjaśnia specjalistka.

Odwodnienie organizmu – objawy i skutki

Odwodnienie organizmu, wbrew pozorom i powszechnemu przekonaniu, wcale nie jest stanem rzadko spotykanym i łatwo do niego doprowadzić szczególnie w upalne dni.

Jeżeli bilans popytu na wodę i jej podaży zostanie zachwiany nawet w niedużym stopniu to organizm może zareagować przykrymi dolegliwościami. Należą do nich między innymi: spadek koncentracji, suchość w ustach, ogólne osłabienie czy ból głowy. W przypadku kobiet w ciąży odwodnienie może oznaczać natomiast obniżenie poziomu płynu owodniowego czy też niedobór składników odżywczych, mówi dietetyk Sylwia Turczyńska. U małych dzieci niedobór wody może spowodować apatię, rozdrażnienie, osłabienie, a nawet omdlenia. Co istotne, w przypadku noworodków i niemowląt odwodnienie może postępować bardzo szybkim tempie. Trzeba więc maluchy bacznie obserwować każdego dnia, dostosowując ilość podawanej wody do aktualnych potrzeb, zwiększając podaż w upalne dni, przy gorączce, infekcjach i dolegliwościach jelitowych, dodaje ekspert Mama i ja.

Jakie zatem objawy powinny nas zaniepokoić? Najbardziej podstawowe sygnały odwodnienia u osoby dorosłej to wzmożone pragnienie, senność i suchość skóry, a także ból głowy i ciemniejszy kolor moczu. U dzieci częstym symptomem są także płacz bez łez, rzadsze moczenie pieluszki, brak chęci do zabawy. Niemowlęta mogą mieć również zapadnięte ciemiączko, przyspieszony oddech i bladą, mało elastyczną w dotyku skórę.

Mądry rodzic przed szkodą…

Odwodnienie organizmu może nieść ze sobą nieprzyjemne konsekwencje. Z tego też względu ważne jest, by dbać o odpowiednią podaż płynów przez cały rok, dodatkowy nacisk kładąc na ten aspekt w upalne, letnie dni.

W przypadku noworodków i niemowląt do 6. miesiąca życia oznacza to częstsze podawanie piersi lub butelki, ponieważ takich maluszków – zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia – nie trzeba dodatkowo dopajać. Mleko naturalne i modyfikowane, w odpowiednich do potrzeb ilościach, w zupełności im wystarcza.

Starsze dzieci i dorośli powinni natomiast częściej sięgać po wodę i bogate w nią pokarmy, jak: owoce, warzywa czy zupy. Warto jednak podkreślić, że w profilaktyce odwodnienia liczy się nie tylko ilość wypijanej wody, ale również jej jakość i sposób dostarczania do organizmu.

Kiedy w naszej głowie pojawia się komunikat „chce mi się pić” to oznacza, że organizm już jest delikatnie odwodniony. Dlatego też należy zapobiegać pojawieniu się pragnienia, pijąc regularnie wodę w ciągu całego dnia, małymi łyczkami. Wypicie jednorazowo dużej ilości płynu, wbrew pozorom, nie przyniesie bowiem pożądanego skutku i nie nawodni organizmu. Będziemy mieli do czynienia z sytuacją analogiczną do podlania silnym strumieniem przesuszonego kwiatka, kiedy ziemia nie wchłania wody, tylko przepuszcza ją przez siebie i cała ciecz spływa do podstawki, mówi Sylwia Turczyńska, dietetyk personalny.

Jeżeli chodzi o samą wodę to jej wybór również nie powinien być przypadkowy. Kobiety w ciąży i mamy karmiące powinny sięgać po wodę dedykowaną potrzebom ich oraz maluszków, jak na przykład bezpieczną, certyfikowaną wodę źródlaną Mama i ja w o obniżonej zawartości sodu i o niskim stopniu mineralizacji. Butelkę wody warto mieć przy sobie szczególnie w upalne dni, dodaje ekspert.

Woda źródlana Mama i ja

Mama i ja – to w pełni bezpieczna, niegazowana woda źródlana, wyróżniająca się niskim stopniem mineralizacji i niewielką zawartością sodu. Stanowi optymalne uzupełnienie codziennej diety kobiet w ciąży oraz mam karmiących piersią. Znakomicie nadaje się również do przygotowywania posiłków dla niemowląt i dzieci w każdym wieku.

Strona www: https://wodadladziecka.pl/

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Najpopularniejsze telefony w 2021


0 Comments

No Comment.

podobne wpisy

dzieci

Dla małych odkrywców – spacerowy krem na każdą pogodę!

Za oknem jesień – deszcz przeplata się ze słońcem, a Ty potrzebujesz kremu dla Twojego malucha, który sprawdzi się w każdą pogodę. Szukasz naturalnej receptury i składu zawierającego wysokiej jakości filtry mineralne. Znamy rozwiązanie! Eksperci MomMe wiedzą jak ważne jest zabezpieczenie delikatnej buzi dziecka przed słońcem, wiatrem, mrozem i wilgocią.

Czytaj...
dzieci

NOWOŚĆ! WYGŁADZAJĄCY SZAMPON MOMME!

Kąpiel dziecka jest bardzo ważną częścią każdego dnia. Wybierasz właściwy moment, dobierasz temperaturę wody, stosujesz delikatne kosmetyki pielęgnacyjne. Czy wśród nich znajduje się również odpowiedni szampon do włosów?

Czytaj...
dzieci

Jak ubierać noworodki latem? Wybór materiałów

Noworodki urodzone podczas ciepłych miesięcy roku mogą dość szybko wyjść na swój pierwszy w życiu spacer. Żeby jednak był on w pełni przyjemny, komfortowy i bezpieczny, należy pamiętać o odpowiednim ubiorze malucha, szczególnie podczas letnich upałów. Jak ubrać noworodka, żeby nie martwić się o chłodny wiatr lub gorące słońce na spacerze? Oto kilka niezbędnych wskazówek. W co ubierać niemowlaka na letni spacer? Najczęściej poleca się, aby noworodek ubrany był w jedną warstwę odzieży więcej, niż jego rodzice. Gdy mowa jednak o spacerach w środku upalnego lata, nie zawsze należy ściśle kierować się tą zasadą. Podczas upałów niemowlak może mieć na sobie przewiewne body lub śpioszki z krótkim rękawkiem. Bardzo ważny jest wówczas materiał, z którego wykonane zostały dziecięce ubranka. Przy tak małych dzieciach najlepiej jest unikać syntetycznych tkanin, które nie przepuszczają zbyt dobrze powietrza, przez co mogą powodować podrażnienia delikatnej skóry malucha, otarcia, a nawet odparzenia. Letnie ubranka dziecięce powinny być wykonywane z naturalnych tkanin delikatnych dla skóry, takich jak miękka bawełna. Z jednej strony bawełniane zestawy niemowlęce takie jak np. tutaj są łatwe w czyszczeniu, ponieważ można prać je w wysokich temperaturach, z drugiej natomiast zapewniają odpowiedni komfort termiczny maluszka podczas spaceru. Rodzice, którzy martwią się o to, czy ich pociecha na pewno nie zmarznie podczas drzemki w wózku lub lekkiego wiatru, często zabierają ze sobą na spacery lekki kocyk lub tetrową pieluszkę do przykrycia dziecka. Podczas upałów nie wolno jednak nakrywać całego wózka zasłaniając dopływ powietrza do jego wnętrza – choć może się wydawać, że w ten sposób chroni się malucha przed wysoką temperaturą, w rzeczywistości naraża się go na poważne przegrzanie. Na letnie spacery zaleca się zabranie bawełnianej czapeczki, która osłoni główkę dziecka przed silnym słońcem. Kiedy słońce zajdzie, a maluchowi jest gorąco, czapkę można zdjąć. Innym często zabieranym dodatkiem są dziecięce buciki niechodki, choć nie są…

Czytaj...