Co to jest klimakterium?

 
Jednak w tym właśnie okresie stopniowo wygasa czynność jajników i w konsekwencji spada produkcja żeńskich hormonów płciowych – estrogenów i gestagenów. Z punktu widzenia biologii rozpoczyna się okres przekwitania. Przekwitanie często nazywane jest menopauzą. Jest to ostatnia – w sposób naturalny sterowana przez jajniki – miesiączka w życiu kobiety.

Premenopauza to okres kilku lat przed menopauzą. Perimenopauza obejmuje okres kilku lat – przed i po menopauzie.

Natomiast postmenopauza to czas od menopauzy do ok 65 roku życia. Lata późniejsze określa sie mianem senium

Indywidualną cechą każdej kobiety jest wiek wystąpienia menopauzy jak i czas trwania poszczególnych faz.

Dolegliwości związane z przekwitaniem:

Hormony odgrywają w organizmie niezwykle ważną rolę. Niedobór estrogenów, który narasta powoli w okresie przekwitania prowadzi często do wystąpienia szeregu dolegliwości (fizycznych, a także psychicznych). Na początku występują nieregularne miesiączki.

Później występują takie objawy jak:

– stany depresyjne
– rozdrażnienie, brak chęci do działania
– zmęczenie

oraz objawy fizyczne:

– kołatanie serca
zaburzenia snu
– uderzenia gorąca
– napady potów

Miesiączki wkrótce ustają.

Leczenie

Leczenie dolegliwości związanych z okresem przekwitania polega na uzupełnianiu brakujących hormonów (hormonalna terapia zastępcza HTZ).
Terapia ta łagodzi, a nawet całkowicie znosi dolegliwości tego okresu, poprawiając jakość życia , przywracając chęć do aktywnego działania. Zapobiega także typowym, związanym z wiekiem chorobom.

Problemy z nietrzymaniem moczu

Niedobór hormonów często powoduje zaburzenia funkcji pęcherza moczowego. Objawiają sie one między innymi mimowolnym oddawaniem moczu. Dolegliwość
ta jest dla kobiet uciążliwa i wstydliwa. Terapia hormonalna przynosi znaczną poprawę, a nawet powoduje całkowite ustąpienie tych dolegliwości. 
 
 
Arek Czapla
 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Najpopularniejsze telefony w 2021

0 Comments

No Comment.

podobne wpisy

(fem)zdrowie

Sesja zimowa – to nie musi być trudne!

    Kiedy dni są krótkie, przyroda dawno już zapadła w sen zimowy, a pogoda zachęca do skulenia się pod kocem z kubkiem herbaty, trudno jest skupić się na nauce. Co w takich okolicznościach możemy zrobić, aby wspierać koncentrację i z energią podejmować codzienne wyzwania? Istnieją sposoby, które zmotywują studentów do wielkich czynów!

    Czytaj...
    (fem)zdrowie

    Jak zabrać się za realizację postanowień noworocznych związanych z odchudzaniem?

      Często nie zdajemy sobie sprawy, że problem nie polega na tym, że nie potrafimy dotrzymać postanowień noworocznych. Wyznaczając cele, upewnij się, że rzeczywiście są konkretne, osiągalne, mierzalne, osadzone w czasie i realistyczne. W przeciwnym razie narażasz się na spadek motywacji i bolesną porażkę. Sprawdź, jak wdrożyć i utrzymać postanowienia związane z odchudzaniem!

      Czytaj...
      (fem)zdrowie

      JAK PRAWIDŁOWO MYĆ RĘCE?

        Badania wskazują, że ponad 90 proc. Polaków myje ręce źle: za rzadko, niedokładnie, za krótko (przeważnie około 5 sekund), bez użycia właściwych środków higienicznych. Tymczasem wystarczy 30 sekund i odrobina skrupulatności, żeby pozbyć się z dłoni bakterii i drobnoustrojów. Tak, to nie mit! 30 sekund może wpłynąć na Twoje zdrowie! Warto wyrobić sobie ten nawyk […]

        Czytaj...