Czerwona koniczyna – zioło o kobiecym charakterze

Niska, dorastająca do 60 cm roślina wieloletnia wykorzystywana od wieków w medycynie dawnej i ludowej, a także wspóczesnej alternatywnej jako cenne źródło fitozwiązków, witamin i minerałów.

Zdjęcie: Dorota Bartnik

Dzika, ale jadalna. Ta wszędobylska roślina cieszy oko swoimi różowo-purpurowymi łebkami skupiającymi rurkowate kwiaty. Gdyby rosła na wysokości naszych oczu, z pewnością bardziej docenilibyśmy jej piękno i delikatność. Urocza, odżywcza dla ciała, bliska sercom kobiet – taka właśnie jest czerwona koniczyna.

Menopauza i PMS

Czerwoną koniczynę uważa się za typowe zioło kobiece, ponieważ jak pokazały liczne badania, przynosi ulgę podczas menopauzy, a także wspiera w okresie pomenopauzalnym. Wszystko to za sprawą cennych izoflawonów, czyli fitohormonów naśladujących działanie estrogenów, i to one głównie decydują o zastosowaniu czerwonej koniczyny jako alternatywa dla zastępczej terapii hormonalnej – głównie w formie suplementu.

Spożywanie czerwonej koniczyny przyczynia się do zmniejszania częstotliwości uderzeń gorąca, potliwości, poprawy nastroju oraz rtmu snu, a także do łagodzenia objawów depresji i lęku u kobiet po menopauzie. Działa również przeciwobrzękowo i uspokająco, co może mieć duże znaczenie dla kobiet, które ciężko przechodzą stan przedmiesiączkowy (PMS).

Ale to nie wszystko, co ma do zaoferowania czerwona koniczyna…

Bogactwo cennych substancji

Zioło to zawiera szereg innych fitozwiązków, witamin i soli mineralnych, które w połączeniu z izoflawonami stanowią kompleks substanji poprawiających jakość życia kobiet w ich często niełatwych okresach, takich jak PMS, menopauza czy po menopauzie. Jest bogata, m.in. w flawonoidy, garbniki, białko, witaminy: A, E, C, K, tłuszcze, kwasy: kumarynowe i salicylowe, mikroelementy: żelazo, miedź, magnez, cynk, krzem, siarka, molibden, i inne.

Inne zastosowania czerwonej koniczyny

Na izoflawony zawarte w koniczynie naukowcy zwrócili uwagę dopiero w XX wieku, a do tego czasu w ziołolecznictwie wykorzystywano ją głównie jako środek wykrztuśmy, moczopędny, napotny, antyseptyczny, uszczelniający naczynia krwionośne, odżywczo-wzmacniający oraz eliminujący zastoje krwi i limfy. Zewnętrznie jako okłady przy zapleniu spojówek, trądziku oraz płukanek do włosów, a także jako ważny składnik aromatycznych leczniczo-pielęgnacyjnych kąpieli.

Przeciwwskazania i dawkowanie

Czerwona koniczyna to prawdziwa dobrodziejka. Mimo to, przeciwwskazaniem do jej stosowania jest ciąża oraz przyjmowanie leków na rozrzedzenie krwi.

Najłatwiejszą, a za razem najlepiej przyswajalną formą podania czerwonej koniczyny jest sproszkowane całe ziele. Aby w pełni mogła rozwinąć swoje działanie, należy zażywać ją przez kilka miesięcy. Pierwsze efekty można zaobserwować już po dwóch lub trzech tygodniach.

TU ZNAJDZIESZ: Czysta czerwona koniczyna w kapsułkach bez dodatków. Aż 100 kapsułek w opakowaniu.

Jakość surowca ma znaczenie

Czerwoną koniczynę zbiera się w okresie kwitnienia. Surowiec powinien być starannie wybrany oraz suszony w odpowiednich warunkach. Dzięki temu zachowuje swoje właściwości i wysoką zawartość substancji aktywnych. Odpowiednio dobrany suplement to gwarancja wysokiej jakości oraz efektywności terapeutycznej.

Zdjęcie: Dorota Bartnik

Autorka:
Dorota Bartnik – Życie Usłane Ziołami

Masz pytania do specjalisty? Napisz do nas na ekobiety@kreatywka.pl

Chcesz kupić sprawdzoną Czerwoną Koniczynę ze zniżką VIP? Sprawdź tutaj

Źródła:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3206499/

2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19948385/

3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26471215/

4. https://rozanski.li/445/koniczyna-trifolium-i-jej-izoflawony/

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 Comments

No Comment.

podobne wpisy

(fem)zdrowie

Sesja zimowa – to nie musi być trudne!

    Kiedy dni są krótkie, przyroda dawno już zapadła w sen zimowy, a pogoda zachęca do skulenia się pod kocem z kubkiem herbaty, trudno jest skupić się na nauce. Co w takich okolicznościach możemy zrobić, aby wspierać koncentrację i z energią podejmować codzienne wyzwania? Istnieją sposoby, które zmotywują studentów do wielkich czynów!

    Czytaj...
    (fem)zdrowie

    Jak zabrać się za realizację postanowień noworocznych związanych z odchudzaniem?

      Często nie zdajemy sobie sprawy, że problem nie polega na tym, że nie potrafimy dotrzymać postanowień noworocznych. Wyznaczając cele, upewnij się, że rzeczywiście są konkretne, osiągalne, mierzalne, osadzone w czasie i realistyczne. W przeciwnym razie narażasz się na spadek motywacji i bolesną porażkę. Sprawdź, jak wdrożyć i utrzymać postanowienia związane z odchudzaniem!

      Czytaj...
      (fem)zdrowie

      JAK PRAWIDŁOWO MYĆ RĘCE?

        Badania wskazują, że ponad 90 proc. Polaków myje ręce źle: za rzadko, niedokładnie, za krótko (przeważnie około 5 sekund), bez użycia właściwych środków higienicznych. Tymczasem wystarczy 30 sekund i odrobina skrupulatności, żeby pozbyć się z dłoni bakterii i drobnoustrojów. Tak, to nie mit! 30 sekund może wpłynąć na Twoje zdrowie! Warto wyrobić sobie ten nawyk […]

        Czytaj...