Dieta a długowieczność

W dobie chirurgii  kosmetycznej oferującej usługi z katalogu nie dziwi nikogo, że za pieniądze oferuje się nam mnóstwo obietnic poprawy zdrowia i wyglądu. Jest to jednak droga na skróty i nie zawsze dająca pełną satysfakcję.
To ty decydujesz o swoim zdrowiu i o sposobie odżywiania, więc masz ogromny wpływ na starzenie się twoich komórek. Wyjaśnijmy teraz o co chodzi z tym naszym procesem starzenia.
Każda ludzka komórka jest zarządzana przez nitki DNA, w których znajduje się zapis przyszłego rozwoju. Kiedy DNA ulega mutacji, nasze komórki stają się mniej zdolne do szybkiego i prawidłowego rozmnażania się i w efekcie nasze ciało się starzeje. Główną przyczyną rozbicia DNA  jest zapalenie w organizmie, które powoduje utlenienie.
Spożywając pokarmy o właściwościach przeciwutleniaczy i przeciwzapalnych jesteś w stanie zapanować nad degradacją komórek. Szczególnie ważne jest to dla osób starszych, które nie są już w stanie ćwiczyć lub skutecznie radzić sobie ze stresem.
Zadaniem przeciwutleniaczy w systemie enzymatycznym jest wiązanie wolnych rodników powstający w sposób naturalny w naszym organizmie, lecz znacznie mnożący się w wyniku szkodliwego działanie środowiska oraz nieprawidłowego stylu życia. W pewnych warunkach takich jak zanieczyszczenie powietrza, promieni ultrafioletowych, chorób, papierosów produkcja wolnych rodników znacznie wzrasta. Szkodliwe działanie wolnych rodników można wykazać w przypadku wielu chorób serca, nowotworowych, dermatologicznych, oraz wielu schorzeń wątroby.
I tu dobra wiadomość, lista pokarmów zawierających właściwości przeciwutleniaczy jest  bardzo długa. Jednak prym na niej wiodą pokarmy roślinne,  jest ich natomiast niewiele w pokarmach pochodzenia zwierzęcego.
Rozważmy to na podstawie tłuszczów. Te dobre odmładzające jednonienasycone przybierające dwie formy; kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6. Poprawiają skutecznie funkcjonowanie tętnic i mózgu. Można je znaleźć w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, olejach rybnych siemieniu  lnianym, awokado i orzechach zwłaszcza włoskich.
Równie dobrotliwe tłuszcze wielonienasycone które można znaleźć w olejach roślinnych i olejach sezamowych spełnią podobną funkcje jak te pierwsze.
Do tych postarzających, blokujących tętnice należą tłuszcze trans i nasycone.
Te pierwsze to najgorszy rodzaj zawierający uwodorniony olej warzywny znajdujący się we wszystkich rodzajach pożywienia, począwszy od margaryny a kończąc na maśle. Są to wszystkie tłuszcze utwardzane.
Tłuszcze nasycone powodują przyrost wagi i blokują tętnice. Zawarte są w mleku i produktach nabiałowych jak również w mięsie. Ogranicz spożywanie tłuszczów nasyconych i trans ponieważ mają właściwości zapalne co z kolei przyspiesza proces starzenia się komórek.
W walce z rdzewieniem naszego ciała czynny udział biorą witaminy i minerały. Do tych najbardziej skutecznych o właściwościach przeciwutleniających należą witamina C i E oraz cynk. Ten ostatni odnajdziemy w fasoli, grochu, kaszy pszennej, kukurydzianej, wołowinie
i wielu innych produktach roślinnych. Bogate w witaminę C jest melon, marchew, kapusta, pomidor, pomarańcza oraz ziemniaki. Witamina E występuje w tak wielu różnych pokarmach roślinnych, że jej niedobory są praktycznie niemożliwe.
Warto tu jednak przestrzec że ludzie często błędnie rozumują, że skoro niewielka ilość witamin i minerałów jest dobra, to wielka ilość musi być jaszcze lepsza. Doświadczenia i badania naukowe przekonują, że jest zupełnie odwrotnie. Dlatego warto zadbać o bogactwo produktów spożywanych, a w szczególności warzyw, owoców, wszelkiego rodzaju kasz i zbóż a wszelkie niedobory witamin i minerałów będą zaspokojone.
Wyjaśnijmy teraz dlaczego im bardziej kolorowo w naszej kuchni tym lepsze efekty w walce z wolnymi rodnikami degradującymi nasze komórki.
Produkty roślinne zawierają barwniki które jednocześnie zabezpieczają  je same przed utlenianiem. Tę samą funkcje spełniają w naszym organizmie.
Barwniki roślinne to związki organiczne  z których najbardziej znane to flawonoidy, chlorofil i karotenoidy. Flawonoidy występują w warzywach i owocach, najwięcej w ciemnych owocach z grupy jagodowych. Typowym przykładem bogactwa flawonoidów jest czerwone wino. Oprócz przeciwutleniających właściwości flawonoidy działają przeciwalergicznie, antybakteryjnie, przeciw zapalnie, przeciwnowotworowo.
Chlorofil to grupa związków chemicznych zawartych miedzy innymi w roślinach głownie zielonych oraz algach morskich. Chlorofil jest szczególnie pomocny w schorzeniach układu odpornościowego, nowotworach, zapaleniach stawów, łuszczycy oraz alergiach. Jest niezastąpiony w walce z pasożytami bakteriami i grzybami okupującymi nasze jelita. 
Karotenoidy to żółte, czerwone, i pomarańczowe barwniki roślin zawarte w takich owocach jak np. pomarańcze, pomidory, marchew.
Beta–karoten jest nam wszystkim najbardziej znany i odgrywa znaczącą role w dostarczaniu nam witaminy D odpowiedzialnej za nasz wzrok, węch, regenerację tkanek. 
Reasumując im bardziej kolorowo w twojej lodówce i kuchni tym lepsze efekty w walce o młodość i dobre samopoczucie. Wybieraj jednak spośród produktów jak najbardziej naturalnych, najmniej przetworzonych. Im mniej chemiczna żywność tym większa szansa, że przeciwutleniacze wykonają swoje zadanie właściwie.

Warsztaty GOTOWANIE DLA ZDROWIA
Warszawa 24-25 I 2009r i 28II-1III 2009
Info i zapisy www.mojeezo.pl
tel 604 297 743

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Najpopularniejsze telefony w 2021

0 Comments

No Comment.

podobne wpisy

(fem)zdrowie

Sesja zimowa – to nie musi być trudne!

    Kiedy dni są krótkie, przyroda dawno już zapadła w sen zimowy, a pogoda zachęca do skulenia się pod kocem z kubkiem herbaty, trudno jest skupić się na nauce. Co w takich okolicznościach możemy zrobić, aby wspierać koncentrację i z energią podejmować codzienne wyzwania? Istnieją sposoby, które zmotywują studentów do wielkich czynów!

    Czytaj...
    (fem)zdrowie

    Jak zabrać się za realizację postanowień noworocznych związanych z odchudzaniem?

      Często nie zdajemy sobie sprawy, że problem nie polega na tym, że nie potrafimy dotrzymać postanowień noworocznych. Wyznaczając cele, upewnij się, że rzeczywiście są konkretne, osiągalne, mierzalne, osadzone w czasie i realistyczne. W przeciwnym razie narażasz się na spadek motywacji i bolesną porażkę. Sprawdź, jak wdrożyć i utrzymać postanowienia związane z odchudzaniem!

      Czytaj...
      (fem)zdrowie

      JAK PRAWIDŁOWO MYĆ RĘCE?

        Badania wskazują, że ponad 90 proc. Polaków myje ręce źle: za rzadko, niedokładnie, za krótko (przeważnie około 5 sekund), bez użycia właściwych środków higienicznych. Tymczasem wystarczy 30 sekund i odrobina skrupulatności, żeby pozbyć się z dłoni bakterii i drobnoustrojów. Tak, to nie mit! 30 sekund może wpłynąć na Twoje zdrowie! Warto wyrobić sobie ten nawyk […]

        Czytaj...