Dieta podstawowa

 
* Dieta podstawowa powinna się składać z:

    * 30% tłuszczu – pochodzącego głównie z ryb, drobiu, tranu i oliwy z oliwek,
    * 55% złożonych węglowodanów – z całych ziaren zbóż, warzyw i roślin strączkowych,
    * 15% białek – głównie pochodzenia roślinnego z soczewicy, fasoli i grochu,
    * 8 – 10 szklanek wody.

    * Codziennie wolno jeść:

    * warzywa z rodziny krzyżowych : brokuły, brukselka, kapusta, kalafior,
    * warzywa strączkowe : fasola – biała, czerwona, brązowa, czarna, indyjska itp., soja, soczewica, groch łuskany i zielony,
    * inne warzywa – botwina, bób, buraki, cebula, cykoria, czosnek, dynia, fasolka szparagowa i zielona, młody groszek, kalarepa, karczochy, koper, koper włoski, kukurydza, marchew, ogórki, papryka, pietruszka, pomidory, por, rzepa, rzeżucha, rzodkiewka, sałata, seler, seler naciowy, szczypiorek, szparagi, szpinak, szczaw, ziemniaki,
    * kiszonki naturalne – kapusta biała, czerwona, buraki, ogórki,
    * soja i produkty sojowe : mleko sojowe, mąka sojowa, tofu – ser z mleka sojowego,
    * orzechy i nasiona – świeże, bez dodatków, nie solone – orzechy włoskie, laskowe, nerkowce, pistacje, pestki dyni, nasiona słonecznika, sezamu, lnu,
    * owoce – cytrusowe – pomarańcze, cytryny, grejpfruty, limonki, mandarynki,
    * jagody leśne – czarna jagoda, borówki, jeżyny, żurawina,
    * inne świeże owoce – arbuz, ananas, awokado, banany, brzoskwinie, gruszki, jabłka, jagody, mango, melony, morele, papaja, porzeczki, śliwki, truskawki, wiśnie, winogrona,
    * owoce suszone – śliwki, morele, figi, daktyle,
    * zboża – całe ziarna – jęczmień, gryka, kukurydza, owies, brązowy i dziki ryż, pszenica, żyto, siemię lniane,
    * produkty zbożowe – makaron z ciemnej maki, nie solony popcorn,
    * kasze – gryczana, jaglana, perłowa,
    * otręby – owsiane, pszenne, ryżowe,
    * kiełki – pszenne, ryżowe,
    * nabiał – naturalny jogurt, mleko odtłuszczone, maślanka, kefir, kwaśne mleko, twaróg odtłuszczony,
    * tłuszcze – oliwa z oliwek, olej z siemienia lnianego, olej rzepakowy,
    * ryby gotowane – zwłaszcza tłuste ryby takie jak – łosoś, śledź, makrela,
    * przyprawy – czosnek, cebula, imbir, bazylia, kminek, kurkuma, rozmaryn, majeranek, ostra papryka, curry, goździki, estragon,
    * napoje – woda mineralna niegazowana, herbata zielona i czarna, herbaty ziołowe takie jak mięta czy rumianek, herbaty owocowe.

    * Sporadycznie wolno jeść:

    * masło : 2 – 3 razy w tygodniu,
    * tłuszcze roślinne : margaryna bez tłuszczów utwardzonych i olej sojowy – 2 – 3 razy w tygodniu,
    * produkty mleczne : 1 lub 2 razy w tygodniu do wyboru :ser kremowy, ser niskotłuszczowy, śmietana kwaśna,
    * majonez : 1 raz w tygodniu niewielka ilość,
    * jaja : do 6 sztuk tygodniowo,
    * drób : 3 – 5 razy w tygodniu – indyki lub kurczaki świeże, bez skóry,
    * słodycze : 2 – 3 razy w tygodniu – miód, przetwory owocowe, rozcieńczone soki, mrożone desery np. sorbet lub jogurt, cukierki twarde, czekolada, kakao,
    * grzyby,
    * czerwone wino – tylko jeden kieliszek kilka razy w tygodniu.

    * Nie zaleca się jeść:

    * mięsa : tłustej wieprzowiny, wołowiny i baraniny, wątroby, serc, flaczków, nóżek wieprzowych, boczku,
    * przetworów mięsnych i podrobów : mielonki, pasztetów, salcesonów, konserw,
    * potraw wędzonych i konserwowanych : kiełbas, salami, baleronu,
    * dań z "fast-foodów": hot-dogów, hamburgerów itp.,
    * potraw smażonych : frytek, pączków,
    * olei i tłuszczy: oleju kukurydzianego, smalcu, słoniny, łoju,
    * zwykłej margaryny,
    * surowych jajek,
    * cukru białego,
    * potraw z białej mąki: placków, ciastek, ciast,
    * białego pieczywa (dopuszczone jedynie u pacjentów z chorobami wątroby i żołądka),
    * mleka pełnotłustego i jego przetworów,
    * chipsów kukurydzianych i ziemniaczanych,
    * słodyczy: batonów, tortów, ciastek z kremem, lodów,
    * potraw z “torebki” – zup, sosów, klusek itp.,
    * napoi: kawy – zwykłej, rozpuszczalnej, bezkofeinowej, aromatyzowanej,
    * napoi słodzonych: gazowanych, sztucznie barwionych i aromatyzowanych,
    * alkoholi wysokoprocentowych.
 
 
Artykuł pochodzi ze strony: http://www.erodzina.com/index.php?id=40,633,0,0,1,0
 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Najpopularniejsze telefony w 2021

0 Comments

No Comment.

podobne wpisy

(fem)zdrowie

Sesja zimowa – to nie musi być trudne!

    Kiedy dni są krótkie, przyroda dawno już zapadła w sen zimowy, a pogoda zachęca do skulenia się pod kocem z kubkiem herbaty, trudno jest skupić się na nauce. Co w takich okolicznościach możemy zrobić, aby wspierać koncentrację i z energią podejmować codzienne wyzwania? Istnieją sposoby, które zmotywują studentów do wielkich czynów!

    Czytaj...
    (fem)zdrowie

    Jak zabrać się za realizację postanowień noworocznych związanych z odchudzaniem?

      Często nie zdajemy sobie sprawy, że problem nie polega na tym, że nie potrafimy dotrzymać postanowień noworocznych. Wyznaczając cele, upewnij się, że rzeczywiście są konkretne, osiągalne, mierzalne, osadzone w czasie i realistyczne. W przeciwnym razie narażasz się na spadek motywacji i bolesną porażkę. Sprawdź, jak wdrożyć i utrzymać postanowienia związane z odchudzaniem!

      Czytaj...
      (fem)zdrowie

      JAK PRAWIDŁOWO MYĆ RĘCE?

        Badania wskazują, że ponad 90 proc. Polaków myje ręce źle: za rzadko, niedokładnie, za krótko (przeważnie około 5 sekund), bez użycia właściwych środków higienicznych. Tymczasem wystarczy 30 sekund i odrobina skrupulatności, żeby pozbyć się z dłoni bakterii i drobnoustrojów. Tak, to nie mit! 30 sekund może wpłynąć na Twoje zdrowie! Warto wyrobić sobie ten nawyk […]

        Czytaj...