Jakie orzechy są najzdrowsze?

Pośród przeróżnych bakalii orzechy są najbardziej wartościowymi ich przedstawicielami. Wprawdzie zawierają dużo tłuszczu i kalorii, jednak są cenione za zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe, przyczyniające się do zmniejszenia ryzyka chorób serca. Poza tym orzechy posiadają wiele właściwości korzystnych dla zdrowia, w tym chociażby witaminy z grupy B i E, bardzo dobrze wpływające na pracę mózgu i kondycję skóry.

Orzechy dostarczają nam takich składników, jak: nienasycone kwasy tłuszczowe, białko, błonnik, witamina E, witaminy z grupy B, składniki mineralne (fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas, cynk, sód), jednakże już różnica zawartości tych składników w poszczególnych rodzajach orzechów jest duża.

Przedstawiamy ranking orzechów ze względu na ich właściwości zdrowotne:

Migdały

Nasiona migdałowca są najszlachetniejsze z orzechów. Oferowane w całości lub w postaci płatków. W 20% złożone z białka, bogate w magnez i fosfor, cenione również za wysoką zawartość witaminy B2 i E. Ich tłuszcz zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe, obniżające poziom cholesterolu.

Orzechy nerkowca

Pochodzące z Brazylii owoce drzewa nazywanego nanerczem. Miąższ tych orzechów jest miękki, delikatnie słodki i lekko migdałowy. Zawierają dużo białka, magnezu, fosforu, cynku i żelaza. Bardzo smaczne, spożywane najczęściej bez przetwarzania lub jako dodatek do ciast, sałatek i deserów.

Orzechy włoskie

Ponad 15% objętości stanowi wysokowartościowe białko, będąc obok migdałów i orzechów nerkowca ważnym składnikiem diety wegetariańskiej. Mają bardzo wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (już 3 orzechy włoskie pokrywają dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3). Posiadają też witaminę B6 oraz kwas foliowy.

Orzechy laskowe

Zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe, obniżające poziom „złego” cholesterolu oraz witaminę E, jak i kwas foliowy.

Pistacje

To nasiona ukryte w szarej pestce drzewa pistacjowego, zawierające dużo białka, jak i beta-karotenu, potasu, witaminy B6 i B1. Najzdrowsze są pistacje nieprażone, gdyż ich prażenie powoduje zmniejszenie zawartości antyoksydantów nawet o połowę

Orzeszki ziemne (fistaszki, arachidowe)

Botanicznie należą do tej samej grupy roślin co groch i fasola, stąd mają najwięcej białka ze wszystkich orzechów. Wyróżnia je też duża ilość witaminy B3, jak i E.

Ponadto wartymi zainteresowania są jeszcze takie orzechy, jak: pekan, makadamia, pinie, brazylijskie czy też kokosowe. Jedzenie orzechów wzmacnia układ krążenia i nerwowy, wpływając też korzystnie na pracę mózgu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

(fem)zdrowie

Czerwona koniczyna – zioło o kobiecym charakterze

Niska, dorastająca do 60 cm roślina wieloletnia wykorzystywana od wieków w medycynie dawnej i ludowej, a także wspóczesnej alternatywnej jako cenne źródło fitozwiązków, witamin i minerałów.

Czytaj...
(fem)zdrowie

5 NIEOCZYWISTYCH OBJAWÓW NIEDOBORU CYNKU

Cynk to bardzo ważny dla zdrowia człowieka mikroelement diety. Jego związek kliniczny z prawidłowym działaniem układu odpornościowego jest bardzo dobrze udokumentowany. Jednak pomimo powszechnej wiedzy na temat dobroczynnego oddziaływania cynku na ludzki organizm, pomimo niskich kosztów suplementacji i praktycznie nieograniczonemu dostępowi do tego pierwiastka wiele osób wciąż cierpi na jego niedobory.

Czytaj...
(fem)zdrowie

Czy suplementacja chroni skutecznie przed Covid-19? Aktualne informacje

Czy można skutecznie chronić siebie i rodzinę przed Covid-19? Wnioski z badań i obserwacji z całego świata pokazują, że jak najbardziej. A kluczowym elementem jest stan odżywienia naszego organizmu i jego właściwa suplementacja.

Czytaj...