Jakie orzechy są najzdrowsze?

Pośród przeróżnych bakalii orzechy są najbardziej wartościowymi ich przedstawicielami. Wprawdzie zawierają dużo tłuszczu i kalorii, jednak są cenione za zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe, przyczyniające się do zmniejszenia ryzyka chorób serca. Poza tym orzechy posiadają wiele właściwości korzystnych dla zdrowia, w tym chociażby witaminy z grupy B i E, bardzo dobrze wpływające na pracę mózgu i kondycję skóry.

Orzechy dostarczają nam takich składników, jak: nienasycone kwasy tłuszczowe, białko, błonnik, witamina E, witaminy z grupy B, składniki mineralne (fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas, cynk, sód), jednakże już różnica zawartości tych składników w poszczególnych rodzajach orzechów jest duża.

Przedstawiamy ranking orzechów ze względu na ich właściwości zdrowotne:

Migdały

Nasiona migdałowca są najszlachetniejsze z orzechów. Oferowane w całości lub w postaci płatków. W 20% złożone z białka, bogate w magnez i fosfor, cenione również za wysoką zawartość witaminy B2 i E. Ich tłuszcz zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe, obniżające poziom cholesterolu.

Orzechy nerkowca

Pochodzące z Brazylii owoce drzewa nazywanego nanerczem. Miąższ tych orzechów jest miękki, delikatnie słodki i lekko migdałowy. Zawierają dużo białka, magnezu, fosforu, cynku i żelaza. Bardzo smaczne, spożywane najczęściej bez przetwarzania lub jako dodatek do ciast, sałatek i deserów.

Orzechy włoskie

Ponad 15% objętości stanowi wysokowartościowe białko, będąc obok migdałów i orzechów nerkowca ważnym składnikiem diety wegetariańskiej. Mają bardzo wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (już 3 orzechy włoskie pokrywają dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3). Posiadają też witaminę B6 oraz kwas foliowy.

Orzechy laskowe

Zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe, obniżające poziom „złego” cholesterolu oraz witaminę E, jak i kwas foliowy.

Pistacje

To nasiona ukryte w szarej pestce drzewa pistacjowego, zawierające dużo białka, jak i beta-karotenu, potasu, witaminy B6 i B1. Najzdrowsze są pistacje nieprażone, gdyż ich prażenie powoduje zmniejszenie zawartości antyoksydantów nawet o połowę

Orzeszki ziemne (fistaszki, arachidowe)

Botanicznie należą do tej samej grupy roślin co groch i fasola, stąd mają najwięcej białka ze wszystkich orzechów. Wyróżnia je też duża ilość witaminy B3, jak i E.

Ponadto wartymi zainteresowania są jeszcze takie orzechy, jak: pekan, makadamia, pinie, brazylijskie czy też kokosowe. Jedzenie orzechów wzmacnia układ krążenia i nerwowy, wpływając też korzystnie na pracę mózgu.

Najpopularniejsze telefony w 2021


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

podobne wpisy

(fem)zdrowie

Batony zastępujące posiłek – czy faktycznie są zdrowe?

Już na samym początku przygody z aktywnością fizyczną, ciągle słyszymy, że nie możemy pomijać posiłków, zwłaszcza potreningowych. Niestety nie zawsze mamy możliwość i czas na przygotowanie pełnowartościowej potrawy, ale nie należy się wtedy załamywać, z pomocą przychodzą batony zastępujące posiłek.

Czytaj...
(fem)zdrowie

Energia z natury, czyli prosty i sprawdzony sposób jak mieć dużo energii każdego dnia.

Czy rano wstajesz już zmęczona, a na samą myśl o czekających cię obowiązkach czujesz się kompletnie bez sił? A może intensywność zajęć sprawia, że nie jesteś w stanie “dociągnąć” do popołudnia bez kawy i zaraz po lunchu marzysz o odpoczynku? Czujesz, że nadmiar stresu powoduje, że jesteś rozdrażniona i wiecznie zmęczona? Chcesz zrzucić kilka kilogramów i szukasz […]

Czytaj...
(fem)zdrowie odżywianie

MRP, czyli o posiłkach w proszku i jedzeniu przyszłości…

MRP Meal Replacement Powders to odżywcze, wieloskładnikowe, zbilansowane produkty spożywcze w postaci proszku lub formie stałej jako batonik. Posiłki w proszku są tak skomponowane, że mogą zastąpić pełnowartościowy posiłek. Zawierają wszystkie niezbędne, właściwe dla danego dania witaminy, mikroelementy oraz wszelkie niezbędne substancje odżywcze, jakie ludzki organizm potrzebuje do codziennego funkcjonowania.

Czytaj...