Jakie orzechy są najzdrowsze?

Pośród przeróżnych bakalii orzechy są najbardziej wartościowymi ich przedstawicielami. Wprawdzie zawierają dużo tłuszczu i kalorii, jednak są cenione za zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe, przyczyniające się do zmniejszenia ryzyka chorób serca. Poza tym orzechy posiadają wiele właściwości korzystnych dla zdrowia, w tym chociażby witaminy z grupy B i E, bardzo dobrze wpływające na pracę mózgu i kondycję skóry.

Orzechy dostarczają nam takich składników, jak: nienasycone kwasy tłuszczowe, białko, błonnik, witamina E, witaminy z grupy B, składniki mineralne (fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas, cynk, sód), jednakże już różnica zawartości tych składników w poszczególnych rodzajach orzechów jest duża.

Przedstawiamy ranking orzechów ze względu na ich właściwości zdrowotne:

Migdały

Nasiona migdałowca są najszlachetniejsze z orzechów. Oferowane w całości lub w postaci płatków. W 20% złożone z białka, bogate w magnez i fosfor, cenione również za wysoką zawartość witaminy B2 i E. Ich tłuszcz zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe, obniżające poziom cholesterolu.

Orzechy nerkowca

Pochodzące z Brazylii owoce drzewa nazywanego nanerczem. Miąższ tych orzechów jest miękki, delikatnie słodki i lekko migdałowy. Zawierają dużo białka, magnezu, fosforu, cynku i żelaza. Bardzo smaczne, spożywane najczęściej bez przetwarzania lub jako dodatek do ciast, sałatek i deserów.

Orzechy włoskie

Ponad 15% objętości stanowi wysokowartościowe białko, będąc obok migdałów i orzechów nerkowca ważnym składnikiem diety wegetariańskiej. Mają bardzo wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (już 3 orzechy włoskie pokrywają dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3). Posiadają też witaminę B6 oraz kwas foliowy.

Orzechy laskowe

Zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe, obniżające poziom „złego” cholesterolu oraz witaminę E, jak i kwas foliowy.

Pistacje

To nasiona ukryte w szarej pestce drzewa pistacjowego, zawierające dużo białka, jak i beta-karotenu, potasu, witaminy B6 i B1. Najzdrowsze są pistacje nieprażone, gdyż ich prażenie powoduje zmniejszenie zawartości antyoksydantów nawet o połowę

Orzeszki ziemne (fistaszki, arachidowe)

Botanicznie należą do tej samej grupy roślin co groch i fasola, stąd mają najwięcej białka ze wszystkich orzechów. Wyróżnia je też duża ilość witaminy B3, jak i E.

Ponadto wartymi zainteresowania są jeszcze takie orzechy, jak: pekan, makadamia, pinie, brazylijskie czy też kokosowe. Jedzenie orzechów wzmacnia układ krążenia i nerwowy, wpływając też korzystnie na pracę mózgu.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 Comments

No Comment.

podobne wpisy

(fem)zdrowie

Otwarcie Laboratorium Centralnego DIAGNOSTYKA

    DIAGNOSTYKA to największa, ogólnopolska sieć laboratoriów medycznych. Od ponad 20 lat nieustannie stawia na rozwój oraz najwyższą jakość proponowanych badań i usług. To 180 nowoczesnych laboratoriów, 7000 wykwalifikowanych pracowników i 1000 punktów pobrań dedykowanych bezpośredniej obsłudze pacjentów. Czy wiesz, że tylko w ubiegłym roku w laboratoriach DIAGNOSTYKA wykonano łącznie ponad 120 milionów badań?

    Czytaj...
    (fem)zdrowie

    Tarczyca i jod

      Spójrzmy na całą listę objawów: przewlekłe zmęczenie, osłabienie, senność, problemy z koncentracją i pamięcią, stany depresyjne, łatwe marznięcie, suchość skóry, łamliwe włosy, nieregularne miesiączkowanie… Czy nie brzmi to znajomo? Przyczyna może być jedna: niedoczynność tarczycy.

      Czytaj...
      (fem)zdrowie

      Sesja zimowa – to nie musi być trudne!

        Kiedy dni są krótkie, przyroda dawno już zapadła w sen zimowy, a pogoda zachęca do skulenia się pod kocem z kubkiem herbaty, trudno jest skupić się na nauce. Co w takich okolicznościach możemy zrobić, aby wspierać koncentrację i z energią podejmować codzienne wyzwania? Istnieją sposoby, które zmotywują studentów do wielkich czynów!

        Czytaj...